Kodėl apskritai kyla mintis nuimti slidžių apkaustus
Kiekvienas slidininkas anksčiau ar vėliau susiduria su situacija, kai reikia kažką daryti su slidžių apkaustais. Galbūt nusipirkote naudotas slides ir norite pakeisti senus, sugedusiu mechanizmu apkaustus naujais. O gal tiesiog planuojate perkelti apkaustus iš senų slidžių į naujas, nes jie puikiai tinka jūsų batams ir esate prie jų pripratę. Dar viena dažna priežastis – apkaustai sumontuoti ne ten, kur reikia, ir slidės elgiasi keistai.
Dažniausiai žmonės bijo šio proceso, nes slidinėjimo parduotuvėse už demontavimą ir naują montavimą prašo nemažų pinigų. Be to, internete pilna istorijų, kaip kas nors sugadino slidžių paviršių bandydamas nuimti apkaustus pats. Tačiau ar tikrai tai tokia sudėtinga procedūra? Atsakymas – ir taip, ir ne. Viskas priklauso nuo jūsų įgūdžių, turimo įrankio ir kantrybės.
Kokių įrankių prireiks darbui
Jei nusprendėte imtis šio darbo savarankiškai, pirmas žingsnis – įsitikinti, kad turite tinkamus įrankius. Pagrindinis jūsų ginklas bus atsuktuvai – dažniausiai reikalingas Pozidriv arba Phillips tipo antgalis. Daugelis apkaustų gamintojų naudoja PZ3 dydžio varžtus, tačiau pasitaiko ir kitokių variantų. Svarbu turėti kokybišką atsuktuvo antgalį, nes nusidėvėjęs ar netinkamo dydžio gali sugadinti varžto galvutę, ir tada jūsų problemos tik prasidės.
Taip pat pravers geras šviesos šaltinis – stalo lempa ar prožektorius. Kai kurie varžtai gali būti įsukti labai stipriai, todėl reikės nemažai jėgos. Čia padės ilgesnis atsuktuvas arba net specialus smūginis atsuktuvas, kuris leidžia plaktuku paduoti smūgį ir tuo pačiu sukti varžtą. Tokius naudoja profesionalai, kai susiduria su „įstrigusiais” varžtais.
Dar vienas naudingas dalykas – šildomasis fenas arba net paprastas buitinis plaukų džiovintuvas. Kai kurie apkaustų gamintojai naudoja specialų klijų tipą, kuris apsaugo varžtus nuo atsisukimo dėl vibracijos. Šis klijai suminkštėja nuo šilumos, ir varžtus tampa daug lengviau išsukti. Tik nereikia perdaryti – per daug karšta gali sugadinti slidžių konstrukciją.
Pasiruošimas ir atsargumo priemonės
Prieš pradedant darbą, slidės turi būti švarios ir sausos. Jei jos tik ką atgabentos iš kalno, palaukite, kol jos atšils iki kambario temperatūros. Šaltos slidės yra trapesnės, o ir dirbti su jomis tiesiog nepatogu.
Pasirūpinkite tinkama darbo vieta. Idealus variantas – slidžių laikiklis arba specialios spaustuvės, kurios laiko slides stabiliai. Jei tokių neturite, galite tiesiog padėti slides ant stalo, tik pasirūpinkite, kad jos neslystų. Kai kurie žmonės naudoja seną kilimėlį ar rankšluostį, kad apsaugotų slidžių paviršių nuo įbrėžimų.
Labai svarbu nepamesti varžtų! Skamba juokingai, bet tai dažna problema. Geriausia iš karto susidėti juos į nedidelę dėžutę ar indelį. Jei planuojate tuos pačius apkaustus montuoti atgal, pasižymėkite, kuris varžtas iš kurios vietos – kartais jie būna skirtingo ilgio. Galite tiesiog nufotografuoti apkaustus prieš pradedant darbą, kad vėliau turėtumėte nuorodą.
Pats demontavimo procesas
Dabar pereikime prie paties darbo. Pirmiausia apžiūrėkite apkaustus ir raskite visus varžtus. Paprastai jų būna 6-8 vienetai – keturi priekyje (prie pirštų dalies) ir keturi gale (prie kulno). Kai kurie apkaustai turi papildomus varžtus, kurie laiko bėgelį ar kitas dalis.
Pradėkite nuo vieno galo – nesvarbu, priekio ar galo. Pirma šiek tiek atlaisvinkite visus varžtus toje dalyje, bet neišsukite jų iki galo. Tai svarbu, nes taip paskirstote įtempimą tolygiai. Tik po to pradėkite sukti kiekvieną varžtą po truputį, kol galėsite juos išimti rankomis. Jei iškart bandysite visiškai išsukti vieną varžtą, gali įtrūkti slidžių medžiaga aplink kitus varžtus.
Kai varžtas jau beveik išsuktas, būkite atsargūs. Kartais po juo yra plonas metalinis arba plastikinis diskelis, kuris gali iškristi ir pasimesti. Šie diskeliai svarbūs – jie paskirsto slėgį ir apsaugo slidžių medžiagą nuo pažeidimų.
Jei varžtas nesisuka, nenaudokite brutalios jėgos. Pirmiausia pabandykite šildyti tą vietą fenu maždaug 30-60 sekundžių. Jei ir tai nepadeda, galite pamėginti švelniai paduoti smūgį atsuktuvo rankenos viršuje plaktuku, tuo pačiu bandydami sukti. Tik darykite tai atsargiai – per stiprus smūgis gali įskelti slidžių viršutinį sluoksnį.
Dažniausios problemos ir kaip jų išvengti
Viena didžiausių bėdų – nusidėvėjusi varžto galvutė. Jei matote, kad varžto angoje esantis kryžius jau neberyškus, būkite ypač atsargūs. Naudokite tiksliai tinkamo dydžio antgalį ir spauskite kuo stipriau į varžtą, tuo pačiu metu sukdami. Jei varžto galvutė visiškai „nusirenka”, situacija tampa daug sudėtingesnė.
Tokiu atveju galite pamėginti naudoti gumos juostą – uždėkite nedidelį gabalėlį tarp atsuktuvo ir varžto. Tai padidina trintį ir kartais leidžia išsukti net labai nusidėvėjusį varžtą. Kitas būdas – naudoti specialų išgręžimo įrankį, bet tai jau reikalauja rimtesnių įgūdžių.
Dar viena problema – varžtai, kurie atrodo „priklijuoti”. Jei po šildymo jie vis tiek nesisuka, galite pamėginti laštelį WD-40 ar panašaus skverbiklio. Tik naudokite labai nedaug ir stenkitės, kad skystis nepatektų į slidžių vidų. Palaukite kelias minutes, kad skystis įsigertų, ir bandykite dar kartą.
Kartais pasitaiko, kad varžtas sukasi, bet neišeina iš skylės. Tai reiškia, kad viduje yra sriegis, kuris gali būti pažeistas arba užsikimšęs klijavimu. Tokiu atveju teks šildyti ilgiau ir bandyti švelniai traukti varžtą aukštyn, tuo pačiu metu jį sukant.
Ką daryti su skylėmis po demontavimo
Kai pagaliau nuėmėte apkaustus, prieš jus – slidės su skylėmis. Jei planuojate montuoti naujus apkaustus į tas pačias vietas, puiku – tiesiog įsitikinkite, kad skylės švarios ir jose nėra senų klijų likučių. Galite jas švelniai išvalyti plonu vielinio šepetėlio galu arba dantų krapštuku.
Tačiau jei skylės yra pažeistos, reikės jas užtaisyti. Tam naudojamas specialus epoksidinis klijai, skirtas slidžių remontui. Užpildykite skyles šiuo klijų mišiniu ir leiskite jam visiškai sukietėti – paprastai tai užtrunka 24 valandas. Po to galite gręžti naujas skyles šiek tiek kitoje vietoje arba tiesiog per užkietėjusį klijų sluoksnį.
Jei planuojate parduoti slides be apkaustų arba tiesiog laikyti jas be apkaustų kurį laiką, skylės turėtų būti užpildytos, kad į slidžių vidų nepatektų drėgmė. Tam puikiai tinka tas pats epoksidinis klijai arba net paprastas silikoninis hermetikas. Tik įsitikinkite, kad paviršius lieka lygus ir netrukdo slidėms gulėti plokščiai.
Ar verta rizikuoti, ar geriau eiti pas profesionalus
Taigi, grįžtame prie pagrindinio klausimo – ar verta tai daryti pačiam? Jei turite bent minimalius rankų darbo įgūdžius, kantrybės ir tinkamus įrankius, demontavimas tikrai įmanomas. Tai nėra raketų mokslas, ir tūkstančiai žmonių tai daro savo garažuose be jokių problemų.
Tačiau yra situacijų, kai geriau kreiptis į profesionalus. Jei slidės labai brangios ir jums rūpi kiekvienas įbrėžimas, jei varžtai atrodo labai seni ir korodavę, arba jei tiesiog nejaučiate pasitikėjimo – geriau sumokėti 20-30 eurų servisui. Profesionalai turi patirties, tinkamų įrankių ir, svarbiausia, draudimą, jei kas nors nutiktų.
Dar vienas aspektas – jei po demontavimo planuojate montuoti naujus apkaustus, tai jau sudėtingesnis procesas. Montavimas reikalauja tikslių matavimų, tinkamo pozicionavimo ir specialių įrankių. Neteisingai sumontuoti apkaustai gali ne tik sugadinti slidinėjimo malonumą, bet ir būti pavojingi. Taigi jei demontavimas dar yra „padaryk pats” kategorijoje, tai montavimas jau tikrai ribinėje zonoje.
Kita vertus, jei demontavimas jums pavyks ir patiks pats procesas, galite pamažu mokytis ir daugiau. Yra daug gerų instrukcijų internete, kaip taisyti slides, kaip jas tepti, kaip montuoti apkaustus. Slidinėjimo įrangos priežiūra gali tapti įdomiu hobiu, kuris ne tik sutaupo pinigų, bet ir leidžia geriau suprasti savo įrangą.
Keletas paskutinių minčių prieš imantis darbo
Jei nusprendėte, kad norite pamėginti nuimti apkaustus patys, nepulkite į darbą iš karto. Pirmiausia pažiūrėkite kelias video instrukcijas YouTube – vizualus turinys daug padeda suprasti procesą. Skaitykite forumus, kur žmonės dalijasi savo patirtimi ir problemomis, su kuriomis susidūrė.
Pasirūpinkite, kad turėtumėte pakankamai laiko. Neskubėkite – skubėjimas yra didžiausias priešas tokiuose darbuose. Geriau skirti visą vakarą ir daryti viską ramiai, nei bandyti suspėti per pusvalandį prieš uždarant slidinėjimo sezoną.
Ir pats svarbiausias patarimas – jei kažkas eina ne taip, sustokite. Jei varžtas nesisuka po visų bandymų, jei matote, kad pradeda trūkinėti slidžių medžiaga, jei tiesiog jaučiate, kad nebeturite kontrolės – geriau nustokite ir nueikite pas specialistą. Kartais išmintingiausia žinoti savo ribas. Sugadintos slidės kainuos daug brangiau nei profesionalaus demontavimo paslauga.
Bet jei viskas sekasi, jei varžtai sukasi sklandžiai ir apkaustai nuimami be problemų – galite didžiuotis savimi. Tai vienas iš tų mažų laimėjimų, kurie parodo, kad esate savarankiškas ir galite pasirūpinti savo įranga. O tai slidinėjimo pasaulyje yra tikrai vertinga savybė.

